Tuesday, November 2, 2010

Takziah Buat Rakan Kita

Langkawi- Pada tanggal 1 November 2010, seorang mahasiswa Langkawi yang menuntut di IPTA tempatan telah kembali ke rahmatullah pada jam 8.30 malam. Berita dapat diketahui melalui saudara di Langkawi dan laman sosial facebook. Rakan tersebut ialah Mohd Saiful Md Isa merupakan mahasiswa tahun 2 fakulti ekonomi, Universiti Malaya.

Pihak IKMAL tidak maklumat yang pasti, menurut cakap-cakap masyarakat di sana. Arwah mengidap penyakit yang tidak boleh diubati dengan teknologi moden, dia terpaksa menangguhkan semester pengajian pada semester lepas untuk perubatan tradisional. Menurut istilah islam, penyakitnya adalah disihir oleh seseorang yang ingin menjatuhkan atau tidak berpuas hati sesuatu perkara.

"Saya pernah berjumpa dengan arwah pada cuti hari raya puasa lepas. Saya melihat keadaannya amat teruk kerana wajahnya cekung tetapi perutnya kembung atau busung," ujar Fithri,Pengerusi IKMAL.

"Saya memkonklusikan bahawa dia terkena santau ataupun sihir," ujar lagi Fithri.

Budaya sihir merupakan amalan yang menyebabkan syirik serta boleh membatalkan iman. Pihak IKMAL berharap keluarga arwah dapat menghadapi masa-masa hadapan, kuatkan iman, moga Allah membalas perbuatan orang yang tidak berhati perut. Akhirnya sekali, sama-sama kita menghadiahkan al-fatihah kepada arwah, Al-fatihah..

No comments:

Post a Comment