Sunday, May 8, 2011

Manfaatkan masa cuti untuk dakwah


Assalamualaikum dan salam sejahtera, alhamdulillah bersyukur kita ke hadrat Allah S.W.T kerana limpah kasih sayang-Nya, kita masih diberi rahmat untuk bersama dengan islam. Mari kita singkap semula seperti mana baginda Rasulullah S.A.W membawa islam dari peringkat sirriyah kepada pembentukan daulah islam madinah seterusnya makkah al-mukarramah. Dikenang jasa baginda Rasulullah S.A.W, membuatkan kita mengintrumentasi sejauh mana tarhiyyah terhadap islam.

Firman Allah dalam surah at-taubah ayat 111,
" Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang Mukmin, baik diri maupun harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang di jalan Allah, sehingga mereka membunuh atau terbunuh, (Sebagai) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al-quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang agung."

Seterusnya Allah mengukuhkan insan berjual beli dengan Allah pada ayat seterusnya at-taubah 112,

" Mereka itu adalah orang-orang yang bertaubat, beribadah, memuji (Allah), mengembara (demi ilmu dan agama), rukuk, sujud, menyuruh berbuat makruf dan mencegah dari yang mungkar dan yang memelihara hukum-hukum Allah. Dan gembirakanlah orang-orang yang beriman."

Dua ayat tersebut sudah cukup buat pembakar semangat dalam kerja dakwah.

Cuti akan berlangsung, maka sahabat Ikatan Mahasiswa Langkawi manfaatkan masa cuti ini dengan program bersama masyarakat terutama anak muda Langkawi. Mereka penyambung generasi dakwah di pulau yang tercinta. Dekatlah adik-adik kita yang masih lagi belajar di sekolah, tanamkan semangat cinta akan agama. Didiklah mereka supaya berjaya dalam pembelajaran.

Akhir kalam, apa yang baik datang dari Allah, apa yang lemah dan kurang adalah kelemahan diri sendiri.

Sekian, selamat pulang ke kampung halaman.

Fithri Bin Saad
Pengerusi Ikatan Mahasiswa Langkawi (IKMAL)

No comments:

Post a Comment