Wednesday, October 20, 2010

Mau'izah (Peringatan)




قوله تعالى: لكل أمة أجل إذا جاء أجلهم فلا يستئخرون ساعة ولا يستقدمون.

Maksudnya: bagi setiap umat mempunyai ajal (batas waktu), apabila tiba ajalnya, mereka tidak dapat membuat penundaan atau percepatan sesaat pun. (surah Yunus: 49).


Pada hari ini 20 Oktober 2010 merupakan hari yang bakal diingati oleh salah seorang sahabat kita , saudari Anis Hamizah Hamid, mahasiswa persijilan di Darul Quran, Kuala Kubu Baru yang telah kehilangan ayahnya pada pagi tadi. beliau merupakan anak sulung daripada 4 orang adik- beradik di harap tabah menerima ujian ini. kami dari pihak IKMAL mengucapkan takziah kepada seluruh keluarga beliau dan moga di beri kekuatan dari Allah untuk menerima ujian ini.sama- sama kira sedekahkan al-fatihah buat ayah beliau. Moga Allah mencucuri rahmat ke atas roh ayahnya. AL-FATIHAH.


Allah memberi peringatan kepada kita dengan banyak ayat dalam al-Quran yang menerangkan tentang hari kiamat, kematiaan, azab dan balasan syurga serta neraka. sebagai hambaNya maka perlu lah kita untuk mengambil istifadah atau pengajaran untuk bekalan dalam perjalanan hidup kita untuk menuju negeri abadi. kematiaan yang berlaku di sekeliling kita adalah peringatan yang terbaik kerana kita juga akan kembali kepadaNya. cuma masa dan waktunya adalah di rahsiakan agar kita sentiasa bersedia.

sisa masa yang masih kita ada ini, gunakan sebaiknya untuk membaiki segala kesilapan dan mempertingkatkan amal ibadat kita kepadaNya dengan pelbagai cara dan kaedah. Allah sentiasa kasih kepada hambaNya dan pintu taubat sentiasa terbuka untuk mendengar rintihan taubat hambaNYa. firman Allah yang bermaksud: " berdoalah kepadaKu, nescaya akan Ku perkenankan padamu". ini adalah bukti Pemurahnya Allah terhadp kita, cuma kita alpa dan leka sehingga lupa siapakah kita, sekadar setitis air mani yang mani, apabila di campakkan ayam pun tidak makan, itik pun tak sudu. jangan lah kita angkuh dan bongkak dengan nikmat yang kita ada, dan kita terlupa semua yang kita punya adalah milikNya.


ayuh muhasabah bersama. ini peringatan buat diri penulis dan pembaca yang budiman.



~jiwa sufi, minda haraki~

No comments:

Post a Comment